marți, 7 septembrie 2010
SINDICATUL CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE
Filiala 1 Galati
SCRISOARE - APEL
CATRE DEPUTATII SI SENATORII GALATENI DIN PARLAMENTUL ROMANIEI
Doamnelor si Domnilor Deputati ,
Zilele acestea se afla in dezbaterea Camerei Deputatilor Proiectul Legii privind sistemul unitar de pensii publice. Consideram ca acest proiect reprezinta o incercare a actualului Guvern de a arunca urmarile crizei economice in sarcina celor multi , inclusiv prin afectarea veniturilor pensionarilor si distantarea punctului de pensie de valoarea salariului mediu brut pe economie .
De fapt, punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 119 privind unele masuri in domeniul pensiilor a creat o profunda nemultumire in randul cadrelor militare active si in rezerva, care vad in aceasta lege o masura discriminatorie si nedreapta care le afecteaza existenta si statutul social. Sindicatul cadrelor militare disponibilizate - organizatie sindicala care cuprinde cadrele militare in rezerva din toate structurile sistemului de securitate , ordine publica si aparare nationala- va invita la o analiza profunda si realista a situatiei dezonorante si nedrepte in care se incearca sa fie adus personalul armatei , activ si in rezerva (pensionarii militari ) , rugandu-va ca prin atitudinea , comportamentul politic si votul exprimat, sa impiedicati includerea in continutul acestei legi a prevederilor incorecte si nedrepte, cu privire la pensia militarilor .
Din respect pentru timpul dumneavoastra nu va vom supune analizei elemente emotionale in legatura cu statutul social al militarilor (in special responsabilitatile , riscurile si servitutile profesiei de militar : asumarea prin juramant a sacrificiului suprem; limitarea drastica a exercitiului unor drepturi si libertati fundamentale; inexistenta contractului de munca / carti de munca ; programul de munca nenormat ; interdictia accesului la surse suplimentare de venit ; mutarile la ordin dintr-o garnizoana in alta , cu implicatii majore asupra situatiei familiale etc. ).
In procesul de aderare la structurile euro-atlantice, armata a fost prima institutie a statului roman care a parcurs reforma reala , reducandu-si drastic efectivele de la 320.000 de oameni in anul 1989 , la 75.000 in 2007. In acest context , peste 40.000 cadre militare au fost nevoite sa paraseasca sistemul si sa-si incheie cariera militara inainte de termen, in plina ascensiune profesionala, in conditiile in care statul roman, prin legislatia adoptata , le asigura recunoasterea si rasplata muncii depuse , precum si continuarea activitatii in alte sectoare , inclusiv cumulul salariului cu pensia.
Ca urmare a eforturilor cadrelor armatei , multe dintre ele in rezerva , acum , Armata Romaniei este astazi integral profesionalizata, isi indeplineste cu cinste si sacrificii misiunile in teatrele de actiuni internationale, bucurandu-se de increderea si pretuirea romanilor.
DOAMNELOR SI DOMNILOR PARLAMENTARI SI SENATORI ,
In decursul procesului complex si dureros de transformare , Armata a desfasurat o ampla activitate de documentare asupra legislatiei care sta la baza organizarii si functionarii structurilor militare, a celor referitoare la statutul cadrelor militare active si in rezerva din tarile cu democratii avansate, iar principiile acesteia au fost utilizate la realizarea cadrului legislativ romanesc in vigoare pana in anul 2010 , constituind un important atu in procesul de aderare la NATO si UE.
Tocmai de aceea, prin acest apel va solicitam :
1) Sa sustineti eliminarea din continutul Legii privind sistemul unitar de pensii a prevederilor referitoare la militari , precum si mentinerea actualei Legi nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat (cu completarile si modificarile ulterioare) si respectiv ale legii nr. 179/2004 privind pensiile de stat si alte drepturi de asigurari sociale ale politistilor care se incadreaza in pilonul al doilea privind schemele ocupationale ( profesionale) guvernate de Directiva Europeana nr. 86/378/EEC, modificata prin Directiva nr. 97/96/EEC.
Ar fi o eroare impardonabila sa nu se tina cont de acest argument , in favoarea altora de circumstanta , mai ales ca principiile care stau la baza pensiilor militare de stat din legea aflata in vigoare sunt deja aliniate la legislatia europeana. Acest adevar este confirmat prin Decizia nr. 20/02.02.2000 , a Curtii Constitutionale care a dispus cu privire la necesitatea mentinerii sistemului pensiilor militare de stat " ... reglementarile referitoare la pensia de serviciu pentru militari , cu diferentele pe care aceasta pensie le prezinta fata de pensia comuna de asigurari sociale , nu constituie o incalcare a principiului egalitatii cetatenilor in fata legii , principiu prevazut de articolul 16 alin. (1) din Constitutie , ci reprezinta o recunoastere a interdictiilor severe si a riscurilor sporite la care categorie profesionala este supusa". Curtea Constitutionala retine , asadar , ca instituirea pensiei de serviciu pentru cadrele militare nu reprezinta un privilegiu ci ea este justificarea in mod obiectiv , constituind o compensare partiala a inconvenientelor ce rezulta din rigoarea statutelor speciale carora trebuie sa li se supuna militarii.
Mai mult , va reamintim , stimati parlamentari , ca sistemul pensiilor militare in Romania are izvoare istorice inca din 1829-1830 , fiind perfectionat si consacrat definitiv in timpul lui A.I. Cuza prin infiintarea Casei de Pensii a Armatei si respectat cu sfintenie pe timpul domniilor lui Carol I , Ferdinand , Carol al II-lea , al regimului comunist si pana astazi. Anularea acestui sistem ar fi o mare nedreptate facuta cadrelor militare , ar afecta grav standardul de viata al militarilor si ar reprezenta o abatere de la sistemul pensiilor militare din statele membre ale NATO si UE.
In majoritatea statelor membre Nato si UE salarizarea si pensionarea personalului Fortelor Armate sun reglementate prin legi si norme specifice si distincte. In unele state in care exista grile comune pentru personalul bugetar , ministerele apararii sunt abilitate sa completeze aceste legi cu acte normative proprii , ordine si alte reglementari interne (anexa)
2. Reglementarile propuse pentru recalcularea pensiilor militare si ale politistilor incalca nu numai principiul "neretroactivitatii" prevazut de Art. 15, alin.(2) din Constitutia Romaniei , ci introduce premisa falsa ca pensiile ocupationale actuale pot fi recalculate ca si cum ar fi fost obtinute in baza principiului contributivitatii prevazut in proiectul legii supus dezbaterii la art.2 , lit. c).
Daca prin lege militarul iesit la pensie nu a contribuit la sistemul de asigurari sociale , cum putem inventa o contributie virtuala , atata timp cat , in intelesul art.3 , alin. (1) din proiectul legii militarul nu a avut calitatea de "asigurat" in sistemul public de pensii si nici de "contribuabil". Faptul ca militarii nu au avut niciodata pana acum "Carte de munca" ar trebui sa constituie un argument la fel de convingator , in acest sens!
In plus, referitor la metodologia recalcularii va supunem atentiei faptul ca prin decizia nr. 120/2007 Curtea Constitutionala a dispus ca : " In toate cazurile in care din recalculare , rezulta un cuantum mai mare al pensiei se va plati acesta , iar daca noul cuantum rezultat este mai mic , se va acorda in continuare pensia anterior stabilita si aflata in plata , fara a se aduce atingere dreoturilor legal castigate anterior".
Totodata, va rugam sa reanalizati prevederile cap. IV din Legea nr . 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publizce , rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordului cadru cu Comisia Europeana si sa luati in dezbatere propunerile legislative inregistrate la senat in noiembrie 2009 pentru indreptarea greselii legislative privind interzicerea cumulului pensie-salariu, facuta prin angajarea raspunderii Guvernului care afecteaza in mod deosebit cadrele militare ajunse in portura de pensionar , fara voia lor.
3. Apreciem ca reglementarile respective sunt nu numai neavenite, dar si antiumane, antieuropene si anticonstitutionale afectand in mod direct cadrele militare ajunse in postura de "pensionari" datorita procesului de restructurare a Armatei , si duc la desfiintarea profesiei militare si a statului de rezerrvistii pe care il au pensionarii militari , care in virtutea legii au obligatia ca , in situatii de criza sau razboi , sa-si reia activitatea ca luptatori in randul fortelor armate.
Actiunile dumneavoastra ar stopa numeroasele procese declansate deja la toate instantele din tara care au dat decizii favorabile petitionarilor, precum si protestele adresate inclusiv organismelor internationale.
Luand act de situatia actiala , nu putem sa nu ne intrebam : militarii au gresit atunci cand au contribuit la aderarea Romaniei la Nato si UE sau gresesc acum, acceptand masurile propuse impotriva lor? Cine doreste decredibilizarea , demobilizarea si demotivarea cadrelor Armatei Romaniei si chiar desfiintarea statutului de militar in Romania?
DOAMNELOR SI DOMNILOR DEPUTATI SI SENATORI :
Va rugam sa va ganditi la faptul ca votul dumneavoastra reprezinta o decizie istorica cu implicatii majore si profunde pentru securitatea nationala a Romaniei .
In ceea ce ne priveste , ramanem ferm atasati valorilor nationale si occidentale si ne rezervam dreptul de a utiliza gradual toate formele legale ale activitatii sindicale , in plan intern si international , pentru ca Armata Romaniei, activa si in rezerva , sa asigure prezervarea irevocabila a acestor valori .
SINDICATUL CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE
Presedintele Filialei 1 Galati : Col (r) Ichimescu Toader
Galati
07.09.2010
Anexa
PRINCIPIILE SI METODOLOGIA
care stau la baza calculului pensiilor militare in tarile membre NATO si UE si in alte tari cu sisteme politice democratice avansate
-trasaturi esentiale comune cu cele ale Legii nr. 164 /2001 -
1. sistemul de calcul al pensiilor militare prezinta particularitati distincte conceptual fata de cel al pensiilor civile si este reglementat prin legea ocupationala separata (Germania , Marea Britanie , SUA,Turcia , Corea de Sud , Israel , Japonia , Cehia , Polonia) sau printr-un capitol distinct , cuprins intr-o singura lege , impreuna cu cel al pensiilor bugetarilor , dar cu prevederi aparte pentru militari (Franta , Italia , Grecia , Portugalia , Austria ). IN NICIUNA DIN ACESTE TARI NU AU FOST LUATE MASURI DE REDUCERE A PENSIILOR MILITARE PENTRU IESIREA DIN CRIZA ACTUALA.
2. Baza de calcul a pensiilor militare se stabileste in functie de valoarea soldei din ultima luna de activitate (Germania , Marea Britanie , Turcia , Italia , Grecia , Austria , Japonia , Corea de Sud , Israel) sau de media soldelor pe ultimile trei sau sase luni (Franta , Egipt) , de vechimea integrala in armata (in majoritatea tarilor - 30 ani , Japonia - 20 ani , Israel - 25) , si de varsta standard de pensionare. Pentru stabilirea pensiei , bazei de calcul rezultate i se aplica un procent cuprins intre 70-80% . (Ungaria 65 , Olanda 70 , Marea Britanie 72,5 , Germania 75 , SUA 77, Norvegia 76, Italia 80, Franta 80 . In Romania acest procent este de 60 % din solda de baza , fara sporuri (pensia militara medie este de 1.400 lei , adica 340 euro , in comparatie cu 2000-3000 euro cat este cuantumul acesteia in tarile la care ne raportam).
3. In toate tarile , la pensia de baza calculata se adauga sporuri determinate de anii prestati peste vechimea de pensionare(acolo unde au fost acceptate astfel de cazuri ) si de conditiile de desfasurare a serviciului : categorii de forte armate si genuri de arme, specialitati , garnizoane izolate , misiuni in teatre de operatii. Indiferent de numarul anilor rezultati prin adaugarea acestui spor de vechime la timpul efectiv lucrat , baza de calcul a pensiei ia in consideratie nu mai mult de 40 sau 45 de ani pentru a nu depasi valoarea salariului luat in calcul. In armata portugheza , valoarea reala a pensiei poate fi mai mare decat salariul dinaintea pensionarii , deoarece nu se mai aplica impozite. In Romania se iau in calcul maxim 40 de ani de serviciu;
4. La data iesirii la pensie , militarii profesionisti primesc ca sprijin o suma subsantiala fixa de bani (Israel - 100.000 $ SUA) sau echivalentul unui anumit numar de solde lunare , pana la 36 (Franta , Marea Britanie , Turcia , Egipt). In Austria , la cerere , primesc anticipat si o cerere egala cu 70 de pensii lunare cu conditia sa fie girat de rude apropiate care sa poata prelua rambursarea in caz de deces. Ratiunea tuturor acestor ajutoare este , in principal , de a facilita integrarea in societatea civila , o eventuala reintoarcere la locurile natale sau cumpararea unei locuinte pentru a o elibera in timp rezonabil pe aceea de serviciu;
5. In toate tarile , pensiile militare se actualizeaza imediat cu indexarea salariilor militarilor activi, precum si periodic , in raport cu valoarea inflatiei;
6. In marea majoritate a acestor tari , pensia militara se poate cumula cu un salariu in domeniul bugetar ( in SUA - integral , in Portugalia - salariul se diminueaza cu o treime etc. )
Aceasta Scrisoare-Apel a fost inaintata online catre deputatii : Dan Nica , Carmen Axenie , Paun Nicolae, Stefan Viorel , Dobre Victor Paul , Zisopol Dragos Gabriel , Mircea Nicu Toader , Paslaru Florin Costin , Rosca Lucretia , Ciuca Liviu Bogdan , Boldea Mihail si Senatorii : Marius Necula Gerard , Paul Ichim si Gheorghe Saghian
Filiala 1 Galati
SCRISOARE - APEL
CATRE DEPUTATII SI SENATORII GALATENI DIN PARLAMENTUL ROMANIEI
Doamnelor si Domnilor Deputati ,
Zilele acestea se afla in dezbaterea Camerei Deputatilor Proiectul Legii privind sistemul unitar de pensii publice. Consideram ca acest proiect reprezinta o incercare a actualului Guvern de a arunca urmarile crizei economice in sarcina celor multi , inclusiv prin afectarea veniturilor pensionarilor si distantarea punctului de pensie de valoarea salariului mediu brut pe economie .
De fapt, punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 119 privind unele masuri in domeniul pensiilor a creat o profunda nemultumire in randul cadrelor militare active si in rezerva, care vad in aceasta lege o masura discriminatorie si nedreapta care le afecteaza existenta si statutul social. Sindicatul cadrelor militare disponibilizate - organizatie sindicala care cuprinde cadrele militare in rezerva din toate structurile sistemului de securitate , ordine publica si aparare nationala- va invita la o analiza profunda si realista a situatiei dezonorante si nedrepte in care se incearca sa fie adus personalul armatei , activ si in rezerva (pensionarii militari ) , rugandu-va ca prin atitudinea , comportamentul politic si votul exprimat, sa impiedicati includerea in continutul acestei legi a prevederilor incorecte si nedrepte, cu privire la pensia militarilor .
Din respect pentru timpul dumneavoastra nu va vom supune analizei elemente emotionale in legatura cu statutul social al militarilor (in special responsabilitatile , riscurile si servitutile profesiei de militar : asumarea prin juramant a sacrificiului suprem; limitarea drastica a exercitiului unor drepturi si libertati fundamentale; inexistenta contractului de munca / carti de munca ; programul de munca nenormat ; interdictia accesului la surse suplimentare de venit ; mutarile la ordin dintr-o garnizoana in alta , cu implicatii majore asupra situatiei familiale etc. ).
In procesul de aderare la structurile euro-atlantice, armata a fost prima institutie a statului roman care a parcurs reforma reala , reducandu-si drastic efectivele de la 320.000 de oameni in anul 1989 , la 75.000 in 2007. In acest context , peste 40.000 cadre militare au fost nevoite sa paraseasca sistemul si sa-si incheie cariera militara inainte de termen, in plina ascensiune profesionala, in conditiile in care statul roman, prin legislatia adoptata , le asigura recunoasterea si rasplata muncii depuse , precum si continuarea activitatii in alte sectoare , inclusiv cumulul salariului cu pensia.
Ca urmare a eforturilor cadrelor armatei , multe dintre ele in rezerva , acum , Armata Romaniei este astazi integral profesionalizata, isi indeplineste cu cinste si sacrificii misiunile in teatrele de actiuni internationale, bucurandu-se de increderea si pretuirea romanilor.
DOAMNELOR SI DOMNILOR PARLAMENTARI SI SENATORI ,
In decursul procesului complex si dureros de transformare , Armata a desfasurat o ampla activitate de documentare asupra legislatiei care sta la baza organizarii si functionarii structurilor militare, a celor referitoare la statutul cadrelor militare active si in rezerva din tarile cu democratii avansate, iar principiile acesteia au fost utilizate la realizarea cadrului legislativ romanesc in vigoare pana in anul 2010 , constituind un important atu in procesul de aderare la NATO si UE.
Tocmai de aceea, prin acest apel va solicitam :
1) Sa sustineti eliminarea din continutul Legii privind sistemul unitar de pensii a prevederilor referitoare la militari , precum si mentinerea actualei Legi nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat (cu completarile si modificarile ulterioare) si respectiv ale legii nr. 179/2004 privind pensiile de stat si alte drepturi de asigurari sociale ale politistilor care se incadreaza in pilonul al doilea privind schemele ocupationale ( profesionale) guvernate de Directiva Europeana nr. 86/378/EEC, modificata prin Directiva nr. 97/96/EEC.
Ar fi o eroare impardonabila sa nu se tina cont de acest argument , in favoarea altora de circumstanta , mai ales ca principiile care stau la baza pensiilor militare de stat din legea aflata in vigoare sunt deja aliniate la legislatia europeana. Acest adevar este confirmat prin Decizia nr. 20/02.02.2000 , a Curtii Constitutionale care a dispus cu privire la necesitatea mentinerii sistemului pensiilor militare de stat " ... reglementarile referitoare la pensia de serviciu pentru militari , cu diferentele pe care aceasta pensie le prezinta fata de pensia comuna de asigurari sociale , nu constituie o incalcare a principiului egalitatii cetatenilor in fata legii , principiu prevazut de articolul 16 alin. (1) din Constitutie , ci reprezinta o recunoastere a interdictiilor severe si a riscurilor sporite la care categorie profesionala este supusa". Curtea Constitutionala retine , asadar , ca instituirea pensiei de serviciu pentru cadrele militare nu reprezinta un privilegiu ci ea este justificarea in mod obiectiv , constituind o compensare partiala a inconvenientelor ce rezulta din rigoarea statutelor speciale carora trebuie sa li se supuna militarii.
Mai mult , va reamintim , stimati parlamentari , ca sistemul pensiilor militare in Romania are izvoare istorice inca din 1829-1830 , fiind perfectionat si consacrat definitiv in timpul lui A.I. Cuza prin infiintarea Casei de Pensii a Armatei si respectat cu sfintenie pe timpul domniilor lui Carol I , Ferdinand , Carol al II-lea , al regimului comunist si pana astazi. Anularea acestui sistem ar fi o mare nedreptate facuta cadrelor militare , ar afecta grav standardul de viata al militarilor si ar reprezenta o abatere de la sistemul pensiilor militare din statele membre ale NATO si UE.
In majoritatea statelor membre Nato si UE salarizarea si pensionarea personalului Fortelor Armate sun reglementate prin legi si norme specifice si distincte. In unele state in care exista grile comune pentru personalul bugetar , ministerele apararii sunt abilitate sa completeze aceste legi cu acte normative proprii , ordine si alte reglementari interne (anexa)
2. Reglementarile propuse pentru recalcularea pensiilor militare si ale politistilor incalca nu numai principiul "neretroactivitatii" prevazut de Art. 15, alin.(2) din Constitutia Romaniei , ci introduce premisa falsa ca pensiile ocupationale actuale pot fi recalculate ca si cum ar fi fost obtinute in baza principiului contributivitatii prevazut in proiectul legii supus dezbaterii la art.2 , lit. c).
Daca prin lege militarul iesit la pensie nu a contribuit la sistemul de asigurari sociale , cum putem inventa o contributie virtuala , atata timp cat , in intelesul art.3 , alin. (1) din proiectul legii militarul nu a avut calitatea de "asigurat" in sistemul public de pensii si nici de "contribuabil". Faptul ca militarii nu au avut niciodata pana acum "Carte de munca" ar trebui sa constituie un argument la fel de convingator , in acest sens!
In plus, referitor la metodologia recalcularii va supunem atentiei faptul ca prin decizia nr. 120/2007 Curtea Constitutionala a dispus ca : " In toate cazurile in care din recalculare , rezulta un cuantum mai mare al pensiei se va plati acesta , iar daca noul cuantum rezultat este mai mic , se va acorda in continuare pensia anterior stabilita si aflata in plata , fara a se aduce atingere dreoturilor legal castigate anterior".
Totodata, va rugam sa reanalizati prevederile cap. IV din Legea nr . 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publizce , rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordului cadru cu Comisia Europeana si sa luati in dezbatere propunerile legislative inregistrate la senat in noiembrie 2009 pentru indreptarea greselii legislative privind interzicerea cumulului pensie-salariu, facuta prin angajarea raspunderii Guvernului care afecteaza in mod deosebit cadrele militare ajunse in portura de pensionar , fara voia lor.
3. Apreciem ca reglementarile respective sunt nu numai neavenite, dar si antiumane, antieuropene si anticonstitutionale afectand in mod direct cadrele militare ajunse in postura de "pensionari" datorita procesului de restructurare a Armatei , si duc la desfiintarea profesiei militare si a statului de rezerrvistii pe care il au pensionarii militari , care in virtutea legii au obligatia ca , in situatii de criza sau razboi , sa-si reia activitatea ca luptatori in randul fortelor armate.
Actiunile dumneavoastra ar stopa numeroasele procese declansate deja la toate instantele din tara care au dat decizii favorabile petitionarilor, precum si protestele adresate inclusiv organismelor internationale.
Luand act de situatia actiala , nu putem sa nu ne intrebam : militarii au gresit atunci cand au contribuit la aderarea Romaniei la Nato si UE sau gresesc acum, acceptand masurile propuse impotriva lor? Cine doreste decredibilizarea , demobilizarea si demotivarea cadrelor Armatei Romaniei si chiar desfiintarea statutului de militar in Romania?
DOAMNELOR SI DOMNILOR DEPUTATI SI SENATORI :
Va rugam sa va ganditi la faptul ca votul dumneavoastra reprezinta o decizie istorica cu implicatii majore si profunde pentru securitatea nationala a Romaniei .
In ceea ce ne priveste , ramanem ferm atasati valorilor nationale si occidentale si ne rezervam dreptul de a utiliza gradual toate formele legale ale activitatii sindicale , in plan intern si international , pentru ca Armata Romaniei, activa si in rezerva , sa asigure prezervarea irevocabila a acestor valori .
SINDICATUL CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE
Presedintele Filialei 1 Galati : Col (r) Ichimescu Toader
Galati
07.09.2010
Anexa
PRINCIPIILE SI METODOLOGIA
care stau la baza calculului pensiilor militare in tarile membre NATO si UE si in alte tari cu sisteme politice democratice avansate
-trasaturi esentiale comune cu cele ale Legii nr. 164 /2001 -
1. sistemul de calcul al pensiilor militare prezinta particularitati distincte conceptual fata de cel al pensiilor civile si este reglementat prin legea ocupationala separata (Germania , Marea Britanie , SUA,Turcia , Corea de Sud , Israel , Japonia , Cehia , Polonia) sau printr-un capitol distinct , cuprins intr-o singura lege , impreuna cu cel al pensiilor bugetarilor , dar cu prevederi aparte pentru militari (Franta , Italia , Grecia , Portugalia , Austria ). IN NICIUNA DIN ACESTE TARI NU AU FOST LUATE MASURI DE REDUCERE A PENSIILOR MILITARE PENTRU IESIREA DIN CRIZA ACTUALA.
2. Baza de calcul a pensiilor militare se stabileste in functie de valoarea soldei din ultima luna de activitate (Germania , Marea Britanie , Turcia , Italia , Grecia , Austria , Japonia , Corea de Sud , Israel) sau de media soldelor pe ultimile trei sau sase luni (Franta , Egipt) , de vechimea integrala in armata (in majoritatea tarilor - 30 ani , Japonia - 20 ani , Israel - 25) , si de varsta standard de pensionare. Pentru stabilirea pensiei , bazei de calcul rezultate i se aplica un procent cuprins intre 70-80% . (Ungaria 65 , Olanda 70 , Marea Britanie 72,5 , Germania 75 , SUA 77, Norvegia 76, Italia 80, Franta 80 . In Romania acest procent este de 60 % din solda de baza , fara sporuri (pensia militara medie este de 1.400 lei , adica 340 euro , in comparatie cu 2000-3000 euro cat este cuantumul acesteia in tarile la care ne raportam).
3. In toate tarile , la pensia de baza calculata se adauga sporuri determinate de anii prestati peste vechimea de pensionare(acolo unde au fost acceptate astfel de cazuri ) si de conditiile de desfasurare a serviciului : categorii de forte armate si genuri de arme, specialitati , garnizoane izolate , misiuni in teatre de operatii. Indiferent de numarul anilor rezultati prin adaugarea acestui spor de vechime la timpul efectiv lucrat , baza de calcul a pensiei ia in consideratie nu mai mult de 40 sau 45 de ani pentru a nu depasi valoarea salariului luat in calcul. In armata portugheza , valoarea reala a pensiei poate fi mai mare decat salariul dinaintea pensionarii , deoarece nu se mai aplica impozite. In Romania se iau in calcul maxim 40 de ani de serviciu;
4. La data iesirii la pensie , militarii profesionisti primesc ca sprijin o suma subsantiala fixa de bani (Israel - 100.000 $ SUA) sau echivalentul unui anumit numar de solde lunare , pana la 36 (Franta , Marea Britanie , Turcia , Egipt). In Austria , la cerere , primesc anticipat si o cerere egala cu 70 de pensii lunare cu conditia sa fie girat de rude apropiate care sa poata prelua rambursarea in caz de deces. Ratiunea tuturor acestor ajutoare este , in principal , de a facilita integrarea in societatea civila , o eventuala reintoarcere la locurile natale sau cumpararea unei locuinte pentru a o elibera in timp rezonabil pe aceea de serviciu;
5. In toate tarile , pensiile militare se actualizeaza imediat cu indexarea salariilor militarilor activi, precum si periodic , in raport cu valoarea inflatiei;
6. In marea majoritate a acestor tari , pensia militara se poate cumula cu un salariu in domeniul bugetar ( in SUA - integral , in Portugalia - salariul se diminueaza cu o treime etc. )
Aceasta Scrisoare-Apel a fost inaintata online catre deputatii : Dan Nica , Carmen Axenie , Paun Nicolae, Stefan Viorel , Dobre Victor Paul , Zisopol Dragos Gabriel , Mircea Nicu Toader , Paslaru Florin Costin , Rosca Lucretia , Ciuca Liviu Bogdan , Boldea Mihail si Senatorii : Marius Necula Gerard , Paul Ichim si Gheorghe Saghian
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu